Jarkko Ilonen 44

Jarkko Ilonen, 44

33 vuotta

Koulutukseltani olen koneautomaatioinsinööri (AMK). Työskentelen Vantaalla Metso Flow Control Oy:ssä asiakastarkastuksen vastaavana esimiehenä. Työkokemusta on aiemmin karttunut muualtakin, myös Karkkilasta. Tällä hetkellä toimin työpaikkani toimihenkilöiden pääluottamusmiehenä.

Asun rintamamiestalossa Vattolassa vaimoni sekä 3- ja 6-vuotiaiden poikieni kanssa. Vietin Karkkilassa elämäni ensimmäiset 26 vuotta, minkä jälkeen harhauduin hetkeksi Helsinkiin. Paluumuutimme kuitenkin Karkkilaan vuonna 2013 pikkukaupungin idyllin ja lähellä asuvien isovanhempien vuoksi – päätös, jota emme ole katuneet.

Karkkilan poliittinen ympäristö kaipaa nykyistä avoimempaa ja kuntalaiset huomioivaa päätöksentekoa. Lähidemokratiaa tulee lisätä kuulemalla asukkaiden mielipiteet, vastaamalla kysymyksiin ja olemalla tavoitettavissa. Uskon myös sosiaalisen median mahdollisuuksiin valtuuston toiminnasta tiedottamisessa: tähän voitaisiin kehittää aivan oma viestintäkanavansa.

Lasten ja lapsiperheiden asiat ovat minulle tärkeitä. Varhaiskasvatusta tulee kehittää joustavaksi ja myös Karkkilan ulkopuolella työskentelevien vanhempien tarpeet huomioivaksi. Kannatan sosiaali- ja terveysteemoissa eriarvoisuutta kaventavia toimia. Esimerkiksi päivähoito- ja terveyskeskusmaksujen poisto tai huomattava alentaminen, vanhusten kotihoidon tehostetut resurssit, koulujen luokkakokojen pitäminen maltillisina sekä laadukas ilta- ja aamupäivätoiminta ovat kaikki tällaisia teemoja.

Karkkilassa on valtavasti laadukasta kulttuuri- ja liikuntatarjontaa. Näiden tuominen kaikkien kuntalaisten ulottuvuuteen esim. pienituloisten osallistumis- ja harrastusmahdollisuuksia tukemalla, on minulle tärkeää.

Karkkila on omaleimainen ja identiteetiltään vahva pikkukaupunki. Kaupunkikuvassa edelleen vahvasti tuntuva työläiskaupunkihistoria, sekä monipuolinen, tasokas kulttuurielämä ovat sellaisia vetovoimatekijöitä, joita kaupunki voisi hyödyntää markkinoinnissaan huomattavasti nykyistä enemmänkin. Karkkila on hyvä ja turvallinen paikka kasvattaa lapset, harrastusmahdollisuuksia on runsaasti, luonto lähellä ja yhteisöllisyys voimakasta.

Minulla on vankka urheilutausta erityisesti koripallon parissa. Pelaaminen on viime vuosina jäänyt taka-alalle ja koriskenttiä kulutan nykyään lähinnä muiden pelejä tuomaroidessa. Nautin luonnossa liikkumisesta ja hyvien poliittisten keskustelujen käymisestä. Ukulelea soittelen aina silloin tällöin – toistaiseksi vain omaksi ”iloksi”.

7. Mitä kirjaa / leffaa / musiikkia suosittelet?

Anna-Maria Isolan ja Esa Suomalaisen uusi kirja Suomalainen köyhyys oli avartavaa luettavaa yhteiskunnallisen syrjäytymisen taustoista. Muutoin olen viime aikoina lueskellut lähinnä iltasatuja lapsille. Lasten raati haluaa suositella Eduard Uspenskin Alas taikavirtaa -kirjaa sekä Elina Karjalaisen Uppo Nalleja.

Olen yhteistyökykyinen ja neuvottelutaitoinen ehdokas, mutta tarvittaessa myös rohkea aloitteentekijä. Pyrin perustamaan päätöksentekoni huolelliseen pohja- ja selvitystyöhön ja kuuntelen sekä käyn mielelläni keskustelua erilaisista mielipiteistä. Kuntapolitiikan avoimuus ja läpinäkyvyys ovat minulle keskeisiä tavoitteita, joiden pohjalta haluan toimia.