Kristiina Pihlaja 55

64 vuotta.

Minulla on useampi ammatti, mutta viimeiset reilut parikymmentä vuotta olen ollut toimittajana pääosin Karkkilan paikallislehdissä. Aloitin toimittajana Karkkilan Seudussa,joka vuonna 1992 lakkautettiin. Valmistuin aikoinaan nuorisotyöntekijäksi ja ensimmäiset työpaikat olivat lastensuojelussa ja sosiaalityössä sekä päivähoidossa.

Politiikkaan lähdin mukaan neljä vuotta sitten. Viime vaaleissa olin ehdolla ja tulin valituksi varavaltuutetuksi sekä ympäristölautakunnan jäseneksi. Olin vuosia mukana Karkkilan kulttuuriyhdistys Lyytin toiminnassa; eri rooleissa sen hallituksessa. Aikoinaan olin myös perustamassa Karkin päiväkotia ja monta vuotta mukana päiväkodin kannatusyhdistyksen toiminnassa.

Muutin perheineni Karkkilan Haukkamäkeen 30 vuotta sitten vanhaan suojelutaloon, jota olemme itse remontoineet. Kolme aikuista lastani elävät jo omaa elämäänsä. Pojat ovat muuttaneet muualle mutta tytär perheineen asuu lähellämme Karkkilassa. Olemme mieheni kanssa jääneet vuosi sitten eläkkeelle ja saamme nyt isovanhempina nauttia lapsenlapsiemme seurasta.

4. Mitkä ovat tärkeimmät asiat, joihin haluat vaikuttaa tai olet jo vaikuttanut Karkkilan
valtuustossa?
Haluan edistää sellaista päätöksentekoa, jossa Karkkilaa kehitetään pitkäjänteisesti ja taloudellisesti hallitusti. Haluan puolustaa Karkkilan kaunista luontoa sekä kulttuuriympäristöä.
Haluan olla mukana rakentamassa yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemisen kulttuuria, jossa myös nuoret ovat mukana. Uskon, että yhdessä tekemällä ja toisiamme kuunnellen saamme Karkkilasta kaikille hyvän paikan asua.

Karkkilan paras puoli on sen luonto ja kulttuuriympäristö sekä pienuus ja palvelujen keskittyminen.
Karkkila on täynnä aktiivisia ihmisiä ja yhdistyksiä, jotka järjestävät kaupungissa jatkuvasti kaikenlaisia tapahtumia. Lisäksi täällä on mahdollisuus harrastaa lähestulkoon mitä vain. Karkkila on aktiivinen, monipuolinen ja ihmisläheinen paikka asua!

Luonnosta nautin kaikkina vuodenaikoina kävellen, uiden, kesäisin pyöräillen ja meloen, talvella hiihtäen, syksyisin marja- ja sienimetsässä. Luonnosta ja varsinkin metsästä saan voimaa. Lisäksi luen, katson elokuvia käyn teatterissa ja taidenäyttelyissä. Luonto ja kulttuuri ovat molemmat minulle hyvin tärkeitä.

En osaa nyt suositella mitään erityisesti. Sen sijaan kannustan kaikkia musiikin ja lukemisen pariin. Kirjat avaavat ihan uusia maailmoja ja musiikilla on tutkitustikin tervehdyttävä vaikutus. Itselläni on jatkuvasti 5-10 kirjan pino yöpöydällä ja luen tilanteen mukaan milloin runoja, milloin tietokirjaa, milloin romaania.

Minulla on näkemystä, kokemusta ja tietoa. Olen pitkään seurannut Karkkilan asioita toimittajan roolissa. Miesvaltaisessa valtuustossa tarvitaan enemmän naisnäkökulmaa. Tuon päätöksentekoon naisnäkökulmaa myös äitinä ja isoäitinä.